søndag 13. april 2014

Små ting

Døde fluer bringer salvelaverens salve til å stinke og gjære; litt dårskab forderver en mann som rager frem ved visdom.
Pred 10,1

I en engelsk bok har jeg funnet følgende: «Kun ennå en gang, sier dåren, kun denne ene, det er jo en små ting. Unn meg denne dårskab bare for en time; hva gjør en blant så mange? Er ikke mine tanker min eiendom? og de forsvinner uten spor.»

For noen år siden kunne man på en utstilling i London se en trådorm — en bitte liten skapning, som hadde gjennomboret telegraftråden under Atlanterhavet og brutt forbindelsen mellem to verdensdeler.

Det er en farlig sak å overse de såkalte små ting. En liten synd er ofte den første begynnelse på lastens og forbrytelsens vei. Mang en kristens fall skriver seg fra en liten svakhet. En gammel soldat ble en dag stukket av en giftig flue. «Sug giften ut,» sa hans venn. Da lo den gamle soldat: Mener du, at jeg som har luktet fem nasjoners krutt skulle være redd en flue? To dager etter var han død.

De små ting er farlige fordi vi overser dem. Er vi bare våkne, så skal de ikke formå noe imot oss. Nettopp fordi vi overser den lille synd, nettopp derfor er den så farlig. La oss aldri skåne en synd fordi om den virker liten. La oss gripe de små «rever» som forderver vingården. Får de leve, kan de ødelegge alt.

Andakt for 7. november fra andaktsboken "Fra forraadskamret" av Edin Holme